dilluns, 19 desembre, 2022 - 13:00
L’aprenentatge d’una llengua ha d’anar acompanyada d’una pràctica oral en contextos reals i quotidians que ens ajudin a assimilar tot el que anem adquirint. En el cas de l’anglès, son poques les ocasions que tenim de posar en pràctica aquest aprenentatge i això fa que ens desmotivem i perdem l’ interès en aquesta llengua.
En aquest sentit, els centres culturals de la nostra ciutat, a través del projecte Auxiliars de conversa, incorporen a la seva programació tallers gratuïts d'anglès que acosten la llengua a situacions reals mitjançant el joc i la conversa. Activitats per a tota la ciutadania on la pràctica oral està en el centre.
Tot seguit, visitem aquests centres per conèixer de prop quins tipus d'activitats proposen i com són els aprenentatges que es treballen. Ens hi acompanyeu?
Per adquirir una llengua és imprescindible que els infants hi estiguin en contacte, que l'escoltin, que normalitzin el seu ús i en facin un aprenentatge natural. Els més petits es familiaritzen amb aquest idioma fent activitats que habitualment practicarien en el seu idioma matern. En aquest sentit, cada activitat que es proposa té una intenció clara al darrere: els jocs de moviment els ajuden a mantenir-se motivats, els treballs manuals són ideals per aprendre a seguir instruccions en anglès i les activitats visuals els ajuden a retenir l'aprenentatge.
Visitem el taller per infants del Centre cívic Palmira Domènech en una sessió que és molt dinàmica. Mitjançant un vídeo molt colorit, els infants aprenen els noms d'alguns vegetals mentre imiten els moviments que surten a la pantalla. Tot seguit, la Hiral proposa una activitat per practicar algunes estructures gramaticals bàsiques. A la pregunta Do you like...? Els infants han de contestar Yes, I like... o No, I don't like... posicionant-se a un costat o a l'altra de la sala en funció de la seva resposta. Com era d'esperar, hi ha corredisses, crits i rialles. Donat que l'atenció en aquestes edats costa de mantenir-se, és necessari canviar d'activitat cada cert temps i així despertar la seva curiositat, tot respectant els ritmes d'aprenentatge.
Un altre dels eixos que caracteritza el projecte és el d'incloure les famílies en l'aprenentatge de la llengua. Incorporar les famílies en les activitats dels infants ajuda a normalitzar l'ús de la llengua anglesa alhora que dona seguretat a la mainada. Per aquest motiu, un dia al mes, tots els centres conviden mares, pares, germanes i avis a participar en l'activitat. Un espai perquè infants i famílies gaudeixin plegades, compartint jocs i aprenentatges.
Anem fins al Centre cívic Jardins de la Pau, on trobem la Tania treballant vocabulari sobre les relacions familiars. Avui grans i petites construeien el seu arbre familiar amb fotos que prèviament se'ls ha demanat que preparin. En acabar, els infants pengen, orgullosos, els seus treballs a la paret de la sala. Es dedica especial atenció al fet que les famílies se sentin partícips de l'activitat en tot moment i que entenguin què, perquè i com s'està treballant amb els seus infants per tal que connectin amb els seus aprenentatges.
Idear tallers que incitin als i a les joves a fer activitats en anglès és tot un repte. Per aquest motiu es busquen activitats que connectin amb els seus interessos, posant especial atenció a les seves emocions.
La Lyna ha pensat molt en quina serà l'activitat d'aquesta tarda a la Biblioteca: el visionament d'una sèrie? La traducció d'alguna cançó de moda? Un joc d'estratègia?. Finalment es decideix per un escape room que inclou proves de memòria fotogràfica, endevinalles i descodificació de missatges. Una aposta divertida, didàctica i motivadora que enforteix els vincles de grup. Activitats com aquesta connecten els joves amb la seva realitat i els ajuden a trobar el sentit al seu aprenentatge.
L'interès de les persones adultes per aprendre un idioma sovint respon a motius personals (viatjar, conèixer persones d'altres cultures, abordar una assignatura pendent...), per tant, tenen molt clar perquè volen aprendre la llengua i la seva motivació és major.
Les activitats en anglès que es desenvolupen als centres culturals basen el seu aprenentatge en la conversa. Es proposen temàtiques molt diverses (actualitat, cuina, cine...) que inciten a la reflexió i al debat. Cada equipament cultural promou tallers que van en línia amb la filosofia del centre. Al Centre cívic Sant Jordi-Ribera Baixa aposten per traslladar l'anglès a la cuina, un espai que ha estat centre de converses i confidències per a moltes famílies.
Així, l'Angela, que és nigeriana, ensenya a cuinar receptes típiques del seu país. Avui toca fer Nigerian beans porridge, un plat a base de mongetes i peix que no falta mai a casa seva. L'Angela aprofita per explicar-los com és un casament nigerià i fins i tot l'escenifiquen mentre esperen que l'olla acabi de fer xup-xup. És un moment emocionant en el qual s'entrellacen olors i records d'èpoques passades.
En totes les activitats s'estableix un intercanvi cultural entre l'auxiliar i les persones participants molt interessant on també l'auxiliar aprèn moltes coses relacionades amb la nostra manera de fer. La bona sintonia és primordial perquè la conversa flueixi amb comoditat i el vincle sovint deriva en trobades informals fora del centre.
Aquests tallers són només un exemple de les moltes activitats que la ciutadania del Prat té al seu abast per aprendre a expressar-se en llengua anglesa i fer-ho en un context d'ús real. Podeu consultar tota l'oferta a les webs dels centres cívics Jardins de la Pau, Sant Jordi-Ribera Baixa i Palmira Domènech i a la de la Biblioteca Antonio Martín.
dimecres, 18 desembre, 2024 - 14:30
dimecres, 18 desembre, 2024 - 12:00
dimecres, 18 desembre, 2024 - 11:45