Projecte d'Arts Visuals a l'Escola Can Rigol (curs 19-20)
Els projectes d’Arts Visuals en el marc d’Interseccions s’inicien en el curs 2017-2018 i es desenvolupen a partir d’una col·laboració entre l’Escola d’Arts del Prat i els centre educatius que hi participen. Tenen per objectiu la democratització de l’art contemporani, l’impuls en la innovació educativa i el desenvolupament comunitari a través de propostes que connecten el centre educatiu al teixit social de la ciutat.
Els projectes que es desenvolupen es dissenyen conjuntament entre els professionals de cada centre educatiu i els educadors de l’Escola d’Arts del Prat. En aquest procés col·laboratiu inicial es decideix l’eix temàtic del projecte i com participaran l'equip docent i l'alumnat i quines interrelacions amb el teixit social es desenvoluparan.
Enguany participen en el projecte a l'Escola d'Arts del Prat les següents escoles: L'Institut Escola Pepa Colomer, L’Escola Ramon Llull, l’Escola Can Rigol i l’Escola Jaume Balmes.
Aquest curs, el projecte a l’Escola Can Rigol, gira al voltant dels grups de 1r i 2n ESO, els quals rebran setmanalment, una formació en Art Contemporani des d’un prisma lúdic i realitzaran dinàmiques estructurades a partir de l’aprenentatge a l’aula amb educadora. Així mateix i per ampliar el nombre d’alumnes participants en el projecte Interseccions, es treballarà amb els grups F1 i F2 en relació a l’hort per donar continuïtat al projecte de l’any anterior.
Aquest any el tema de general de l’escola Can Rigol és al voltant del Foc i el Feminisme i per tant, la formació també abordarà aquestes línies de treball. Així doncs, l’alumnat prepararà una visita guiada el 3r Trimestre al Centre d'Art Torre Muntadas emmarcada dintre el projecte Supersimetria III d'UNZIP/Torre Muntadas dirigida al públic general, on també mostraran un tríptic dissenyat per l’alumnat on explicar l’experiència de la lectura d’obres des de l’afectivitat, possibilitant un altre camp laboral per interessats/es.
Treball a l’aula
- Cursos on s’intervé: F1, F2, 1er i 2on d’ESO
- Nombre de sessions: 15h setmanals (F1/2) i 4 sessions per 1er i 2on d’ESO
- Tipologies d’agrupaments: Dos grups
- Durada del projecte: Octubre 2019-Juny 2020
Treball amb el centre educatiu i els docents
Entorn d’aprenentatge
L’ojectiu de l’Entorn d’Aprenentatge, és propiciar un espai de trobada on els/les docents i els educadors comparteixin l’estat dels projectes, i les relatives inquietuds, reptes i recursos.
Coordinació entre mestres i educadors:
- Formació i acompanyament del professorat en el disseny del projecte, codissenyant-lo amb educadors de l’Escola d’Arts del Prat i els interessos de l’Escola. L’EAP proporciona material bibliogràfic en forma de fitxes amb autors, projectes i conceptes en relació al tema proposat per l’escola al curs 2019/20 per tal d’aplicar-les a les aules i aplicar-les, si cal, a la resta d’escola. 12 sessions quinzenals de dues hores.
Compartir amb la ciutat
Per al projecte de Can Rigol i durant tot el segon trimestre, es du a terme els pilotatges a l’aula complint el disseny de les dinàmiques elaborades amb el grup docent durant el 1r trimestre. En aquest sentit, la proposta inicial és calendaritzar la visita guiada formalitzada per alumnat (disseny contingut i visita a públic general), fent-la coincidir amb el festival de final de curs i com una activitat externa al centre d’art Torre Muntadas que connecta el projecte Supersimetria III amb el projecte d'Arts Visuals a l'Escola Can Rigol desplegat en col·laboració amb l'Escola d'Arts del Prat.
En aquesta visita guiada duta a terme per alumnat i dirigida al públic general, es pretén formalitzar un tríptic amb la informació que serà relatada, creat íntegrament per alumnat per tal no només de deixar testimoni, sinó establir una pràctica des de la diversitat funcional com una capacitat que permet fer lectures d’obres des d’una perspectiva diferent, enriquint la ja existent.
Les obres que es treballaran a l’aula, pertanyen, entre d’altres, als participants del grup Supersimetría de Torre Muntades.